یزدفردا: افراد زیادی روی پروژه هوش مصنوعی اپل کار می‌کنند.

به گزارش یزدفردا: اپل ده‌ها کارشناس هوش مصنوعی را برای یک «آزمایشگاه اروپایی مخفی» که در زوریخ سوئیس ایجاد کرده، از گوگل جذب کرده است. کوپرتینویی‌ها می‌خواهند در این آزمایشگاه تیم جدیدی از کارکنان را که وظیفه ساخت مدل‌ها و محصولات جدید هوش مصنوعی را دارند، مستقر کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، اپل از سال 2018 و زمانی که «جان جیاناندریا» را به‌عنوان مدیر ارشد هوش مصنوعی خود انتخاب کرد، حداقل 36 متخصص را از گوگل استخدام کرده است.

تیم اصلی هوش مصنوعی اپل خارج از کالیفرنیا و سیاتل کار می‌کند، اما این شرکت اخیراً در زوریخ سوئیس، دفاتر اختصاصی هوش مصنوعی تأسیس کرده است. تصور می‌شود که خرید استارتاپ‌های محلی هوش مصنوعی FaceShift (واقعیت مجازی) و Fashwell (تشخیص تصویر) توسط اپل، بر تصمیم این شرکت برای ساخت یک آزمایشگاه تحقیقاتی مخفی به‌نام «Vision Lab» در زوریخ تأثیر گذاشته است.

براساس این گزارش، کارمندان مستقر در آزمایشگاه اپل درزمینه توسعه فناوری‌های اساسی ChatGPT و محصولات مشابه براساس مدل‌های زبانی بزرگ (LLM)، مشارکت داشته‌اند. این مشارکت با تمرکز روی طراحی مدل‌های پیشرفته‌تر هوش مصنوعی بوده است که ورودی‌های متنی و بصری را برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها ترکیب می‌کنند.

این گزارش حاکی از آن است که فعالیت اخیر اپل روی LLM‌ها منجر به پیشرفت سیری شده.
اپل مدت‌هاست که از پتانسیل «شبکه‌های عصبی» آگاه است. این فناوری نوعی هوش مصنوعی است که از نحوه تعامل نورون‌ها در مغز انسان الهام گرفته و زیربنای محصولات پیشرفته‌ای مانند ChatGPT محسوب می‌شود.

«چاک ووترز»، متخصص هوش مصنوعی و LLM، در دسامبر 2013 به اپل پیوست و تقریباً دو سال روی سیری کار کرد. ووترز دراین‌باره می‌گوید:

«در مدتی که من آنجا بودم، اپل به گروه توسعه سیری فشار می‌آورد تا معماری عصبی را برای تشخیص گفتار، روی سیری پیاده‌سازی کنند. حتی در آن زمان، قبل از اینکه مدل‌های زبانی بزرگ مطرح شوند، مدیران اپل از طرفداران بزرگ شبکه‌های عصبی بودند.»

اپل

متخصصان برجسته‌ای در پروژه هوش مصنوعی اپل فعالیت می‌کنند

درحال‌حاضر گروه پیشرو هوش مصنوعی اپل شامل پرسنل برجسته سابق گوگل مانند «جیاناندریا»، رئیس سابق Google Brain است. گوگل برین اکنون بخشی از واحد DeepMind است. همچنین «سامی بنجیو» که اکنون مدیر ارشد تحقیقات هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در اپل است، قبلاً یکی از دانشمندان برجسته هوش مصنوعی گوگل بود. همین امر در مورد «رومینگ پانگ» نیز صدق می‌کند؛ او تیم «Foundation Models» اپل را با تمرکز بر مدل های زبان بزرگ رهبری می‌کند. پانگ نیز قبلاً سرپرستی تحقیقات تشخیص گفتار هوش مصنوعی در گوگل را بر عهده داشت.

برخی کارشناسان بر این باورند که اپل درزمینه عرضه هوش مصنوعی خود بسیار محتاط بوده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که برخی مدل‌های زبانی فعلی پاسخ‌های نادرستی به کاربران می‌دهند. همین مسئله درزمینه مشکل «توهم» برای ChatGPT دردسرساز و از آن شکایت شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا